Vad Vi Vet.
Perspektiv - med Per Grankvist
157. Annie Lööf, hur är vardagen som partiledare egentligen?
0:00
-54:50

157. Annie Lööf, hur är vardagen som partiledare egentligen?

Vi ser dem på tv i debatter och via allsköns utspel, vårt lands riksdagspartiers partiledare. Men hur ser vardagen ut och vad jobbar de egentligen med?

“Man jobbar med att göra Sverige bättre”, inleder Annie Lööf centerpartiets partiledare under åren 2011-2023. “Men om du frågar min äldsta dotter sitter jag med datorn och är på tv”, fortsätter hon. “Sanningen är väl däremellan, man sitter i mycket möten för att utveckla politiken och är både visionär och strateg samtidigt som man är sitt partis talesperson utåt", förklarar hon. 

Dagarna och schemat var både inrutat och styrt av tider i riksdagsgrupper, voteringar i riksdagen och annat samtidigt som ingen vecka var den andra lik. 

“Min assistent Eva var den som bestämde över min kalender och hon var med mig under alla de här åren”, berättar Lööf. “Hon hade mandat att direkt tacka ja eller nej till sådant som hon kände var rätt”, fortsätter Lööf. “Större engagemang eller förfrågningar gick vi igenom tillsammans”, avrundar hon. 

“Jag vill ju göra det mesta och tycker att nästan allt låter intressant”, förklarar Lööf. “Eva kände mig utan och innan och var mer sträng med min kalender än jag själv var”, fortsätter hon. “Jag har lärt mig att man ska lyssna på den som känner en så väl”, avslutar hon. 

Det blir ett väldigt ospontant liv på många sätt. Lööf berättar i sin bok “Också Annie” om hur hon vid ett tillfälle blir sugen på Djungelvrål men inte har meddelat Säpo 1 h i förväg och därmed inte kan gå och köpa några Djungelvrål. 

“Det krockade ofta med mina privata vänner”, förklarar Lööf. “De kunde höra av sig och föreslå en middag och jag fick svara att jag kan om fem veckor på torsdag kl. 18:30”, fortsätter hon. “Jag är väldigt tacksam över att de är kvar idag”, säger hon. 

Som förtroendevald politiker är man aldrig helt ledig. Men kan man inte delegera arbete som på andra arbetsplatser? Jo och nej. 

“Jag gjorde ju det, jag delegerade och var bland annat föräldraledig i två perioder”, berättar Lööf. “Men ibland…det är svårt att sitta på en sandstrand och dricka en mangosmoothie när det pågår ett drev hemma”, förklarar hon. “Jag ville stå för ett ledarskap som skapar och ger mandat på förhand, men också visa att jag tar det yttersta ansvaret när det behövs”, avrundar hon. 

“Att prioritera tid hemma med familjen har alltid varit viktigt för mig”, berättar Lööf. “Jag har fått prioritera bort annat, men för mig och min man har det varit viktigt att ge våra barn samma uppväxt som vi själva har haft”, avslutar hon.

I podden hör du Lööf bland annat tala om:

  • Vad hon gjorde den första morgonen när hon inte var partiledare längre

  • Hur det var att känna att alla alltid visste vem hon var, oavsett om hon var på gymmet eller på en restaurang

  • Om det var värt det när priset hon fick betala var så mycket hat och hot

Vad Vi Vet.
Perspektiv - med Per Grankvist
Per Grankvist, grundare av Vad Vi Vet, intervjuar en person som har förmågan att förklara ett aktuellt ämne med ett intressant perspektiv. Lyssna så förstår du varför podden blivit en av Sveriges populäraste vetenskapspoddar!